Magen vecka 29+0

Vecka 29+0

Jag märker att Caesar börjar bli större. Förutom det rent objektiva, att magen växer, så känns sparkarna annorlunda. Det är lite mindre plats att sparka-hejvilt-åt-alla-håll utan har blivit mer ålande och gnidande inuti magen nu. Han har även valt ut två favoritställen där han ligger och buffar: i revbenen på höger sida och ganska långt ner till vänster på sidan av magen. Fast ibland guppar det till lite här och var i alla fall.

Har haft ganska mycket sammandragningar igen denna vecka, det har kanske att göra med att magen (känns det som i alla fall) gjort en ganska så rejäl växtspurt senaste veckan. Inte lika jobbiga sammandragningar som den episod jag hade för ett tag sedan, men ändå lite svårt att bara lalla på som vanligt när de kommer. För att försöka förklara för min man gjorde jag en denna liknelse: om jag till exempel skulle få kramp i vaden titt som tätt… det är inget man föder barn av men ändå lite svårt att föra ett normalt liv när krampen pågår.

Detta händer med bebisen kommande vecka:

Barnets hjärna fortsätter sin fantastiska utveckling. Ända tills nu har ytan varit slät, men den här veckan börjar hjärnan få sina karaktäristiska veck. Dessa veck kallas vindlingar och gör att hjärnan kan få plats med fler hjärnceller. Samtidigt som vissa saker utvecklas försvinner andra, som till exempel de superfina lagunohåren som täcker barnets kropp. Det kan visserligen finnas kvar fläckvis på ryggen och axlarna.
Att äta ordentligt är viktigt under de sista tre månaderna eftersom barnet tar näringen direkt från dig för att bygga upp sitt lager och gå upp i vikt. Kalciumet från mjölken du dricker går direkt till att bygga upp barnets ben och järnet i vitaminerna ökar på järnförrådet som räcker tills barnet är mellan 6 och 9 månader gammalt. Protein är också viktigt de sista månaderna då det påverkar tillväxten av friska celler i hela kroppen.
Ditt barn väger omkring 1,4 kg den här veckan och är lite mer än 27 centimeter från hjässan till stjärten. Den totala längden med benen inräknade är cirka 40 centimeter.

Bebisen vecka 29

33 reaktioner på ”Magen vecka 29+0

  1. Ååå vad fin du är!!Ja man gör ju det,visst är det konstigt? Är ju inte speciellt durt med kiwi liksom…men tillhöra bara inte det dagliga köpet på ngt vis, men det får bli ändring på det nu!

  2. Väldigt fin bild på dig och magen! och det där med sparkar upp i högra revbenet..ojoj, han var riktigt stark i kickarna min lille, men alla mina har varit just där och sparkat – på samma punkt, så det är att stå ut med! Här har man dragit på sig lite mjölkstockning på ena sidan..inte kul alls! Tror det ska gå över bara jag tar det lugnt och föröker få honom att amma ordentligt? Minns inte hur det var riktigt. Du som är barnmorska kanske vet 🙂
    många kramar Lycke

  3. tack alla söta 🙂

    Fifi: inte nyklippt, det är bara det att jag typ aldrig har håret utsläppt 🙂

    Jessi: haha, ja kagge var ordet 🙂

    Lisa: det är mitt första barn, har två bonusbarn också.

    Lycke: amma på så brukar det lösa sig, annars om du har en pump?

  4. Vad snygg du är! Du är bilden av den där lysande gravida kvinnan, ser helt tvärtemot vad jag såg ut..haha..jag gick och väntade på det men icke. Trodde att det var en myt men nu när man ser dig så ser jag ju att så inte är fallet! 🙂

  5. Kvällen blev fantastisk, lite små sliten idag dock!

    tittade bak i bloggen, och måste säga att jag är inget tatueringsfan, men fan va snygg din ”mirakel” tatuering är, love it!

  6. Hej
    Tittar tillbaka….tack, lillan mår bättre nu:).
    Vad fin du är med stora magen:). Saknar min när man ser dessa mysiga babymagar:))).
    Ha en fin dag.

Kommentera

