Bebisshopping med köpångest

Hittade denna lista hos IdaMariaSofia på vad man bör ha införskaffat inför bebis ankomst. Genast började jag ångestsvettas floder. Hur ska jag få till allt detta? Visst, det är två månader kvar, men med sammandragningar å allt kommer jag ju knappt ur huset. Jag får peka med hela handen och skicka iväg maken på en inköpstur med megainköpslistan. Har ju bara köpt vagn. Och lite kläder. Och fått en resesäng av snälla vänner. Men resten då? Jag har köpt en massa gulliga saker, som söta barnböcker. De ”viktiga” grejerna ger mig lite panik. Det här med att skaffa barn känns ibland (i alla fall nu när min gravidhjärna är mos) som att driva ett stort multinationellt företag. Vet inte riktigt om jag är lämpad för det bara…

Åka vagn:
(x) Vagn
( ) Täcke
( ) Kudde
( ) Filt
( ) Plastad frotté
( ) Vagnleksak/Mobil
(x) Regnskydd
( ) Myggnät

Åka bil:
(x) Babyskydd

Sova gott:
(x) Spjälsäng/Vagga
( ) Spjälskydd
( ) Madrass
( ) Täcke
( ) Kudde
( ) Lakan
( ) Plastad frotté
( ) Påslakanset
( ) Leksaksmobil
( ) Gosedjur
(x) Resesäng

Sköta om:
( ) Skötbädd/skötskydd
( ) Tvättlappar
( ) Blöjor
( ) Skötväska
( ) Leksak till skötbordet
( ) Blöjhink

Äta mat:
( ) Amnings-BH
( ) Nappflaska
( ) Amnings kupor
( ) Haklappar

Bada:
( ) Badbalja
( ) Tvättlappar av frotté
( ) Babyolja

Kläder stlk 50:
(x) Body
(x) Strumpor
(x) Byxor
(x) Mössa
(x) Pyjamas

Kläder stlk 56:
(x) Body
(x) Strumpor
(x) Byxor
(x) Mössa
(x) Pyjamas

Mini-Apotek:
( ) Kräm mot röd bebisrumpa
( ) Näsdroppar
( ) Panodil, stolpiller för spädbarn
( ) Febertermometer
( ) Kräm mot torr hud
( ) Barnolja

Övrigt:
( ) Bärsele
( ) Babysitter
( ) Snuttefilt
( ) Nalle/gosedjur
( ) Bitring
( ) Fårskinnspläd
( ) Förvaringsmöbel till bebiskläder

21 reaktioner på ”Bebisshopping med köpångest

  1. Du kommer inte att behöva alla grejerna på listan på en gång. Så köp bara det som du behöver ha från allra första början! 🙂
    Annars är det ju väldigt smidigt att nätshoppa!! 😀

  2. Panika inte. Mycket är onödigt, annat kan införskaffas efter att bebis är ute! Du vet väl att affärerna fortfarande finns kvar då va 😀

  3. Äsch! Jag var sjuk från typ v 30, inlagd på sjukhus snart därefter. Hade knappt köpt nåt. Fick tvillingar. Hann ändå fixa det som behövdes efter födseln. Barnen är nu snart 4 utan större men. Keep cool, det ordnar sig!!

  4. Äh, vi har en hel del småsaker kvar och vi kommer förmodligen inte hinna fixa allt innan bebis kommer, men det löser sig. man kan köpa saker när ungen har kommit också och man behöver säkert inte allt det där ändå!

  5. Shoppa det du kan på nätet. Allt behövs inte från början. Plastad frotté finns 5 meter billigt på Jotex (det fick jag av min mamma.. ) . Det klipper man till själv och kan då få så det passar vagnen, spjälsängen, egna sängen osv. Smidigt.
    Du vet att du kan få en gratis babybox via Barnens hus eller Babyproffsen va? Blöjhink, lite smått och gott, varuprover osv var det i den.

    Kramisar

  6. Vi hade bara en vagn och ett babyskydd när Dylan bestämde sig för att komma ut, men det gick bra det oxå 🙂 Vi fick låna kläder av sjukhuset de första dagarna!
    Kram på dig! Vi kanske kan ta fika eller lunch någon dag om du kan och orkar!

  7. Du behöver långt ifrån allt det där direkt 🙂
    Vi tog det lugnt med inköp och köpte bara det som vi verkligen måste. Det har varit roligt att kunna gå ut och handla lite småsaker nu när man har kommit hem också 🙂
    Kram

  8. Visserligen en bra lista att ha o bocka av med men har man barn sedan innan brukar mkt kunna gå att återanvända också. Men jag minns att när jag väntade sonen så ville jag ha allt klart tidigt, med dottern så drog det ut på tiden o jag tog det lugnt o sansat hela vägen. Vagnen bokade det sista vi gjorde typ. 😉

    Kramar, hoppas sammandragningarna lugnar ned sig lite snart!

  9. Du behöver inga mobiler eller bitringar direkt när bebben är ute.. 😉
    Vi köpte täcke, kudde och kisskydd på Jysk..fast det var iofs till vaggan. Resten köpte vi på IKEA. IKEA har för övrigt allt!

    • ja vi ska väl ta en tur till ikea nån dag, har tänkt köpa skötbord där i alla fall men det slinker väl med en del annat också kan jag tänka mig 🙂

  10. Ping: Kärleken till Blocket fortsätter |

Kommentera

