Day 21: Favorite book from your childhood

Här väljer jag Pojken och lånarna av Mary Norton. Boken, som är den första i en serie, handlar om en av de sista lånarfamiljerna, familjen Klock. Lånarna är ett småfolk som bor i gamla hus. Deras levebröd är att låna saker från ”de stora”, människorna. De lånar till exempel synålar, tändsticksaskar och säkerhetsnålar. Sånt där som har en tendens att försvinna spårlöst, helt enkelt. Det som lånas används alltid till något fiffigt, till exempel blir fingerborgen en tekopp och tändsticksasken en byrå. Lånandet sker i hemlighet och är alltid förknippat med risken att bli upptäckt.

Jag har alltid haft en förkärlek för att vara på platser när ingen annan är där. Som en Stockholmsgata en sommarnatt då alla andra ligger hemma och sover. Eller som när jag fick följa med mamma till hennes jobb nån kväll när jag var liten. Det var bara vi där, allt var tyst och nedsläckt, och det kändes mystiskt och nästan magiskt på något sätt.

Samma känsla fick jag av att läsa böckerna om lånarna. Lånarna är små och diskreta, de är en del av världen men ändå inte. De besöker människans boningar i det fördolda och måste hela tiden klara sig från att bli avslöjade. Pojken och lånarna är en mycket speciell bok. Jag ska med alla medel få min unge att älska den precis lika mycket som jag gör.

9 reaktioner på ”Day 21: Favorite book from your childhood

  1. Åh ja med! Har inte läst boken men gillar när platser som annars vimlar av folk är tomma. Skolor är en favorit. Till och med ödsliga skolgårdar funkar bra. Annars andra såna där miljöer med långa tomma korridorer. Kontor, myndigheter etc… Går inte att förklara men det är magiskt. Och väldigt rofyllt.

    Kram på dig!

Kommentera

