Day 26: A book that changed your opinion about something

Ina May Gaskin var och är en pionjär inom hemförlossningsområdet i USA. På 70-talet var hon med och grundade kollektivet The Farm som senare kom att bli världsberömt för sina nytänkande idéer kring förlossningsvård. Kollektivet började som en resande karavan, och på denna resa föddes många barn. Barnaföderskorna behövde barnmorskor, och Ina May och några andra kvinnor i kollektivet fann sig plötsligt utnämnda till helt självlärda sådana. Sedan dess har Ina May kommit att bli en ledande röst och expert inom naturliga förlossningar och hemförlossningar.

Ina May’s Guide To Childbirth innehåller fakta om förlossningar men också en diger samling av helt fantastiska förlossningsberättelser, skrivna av föräldrarna själva. Själv så fick jag gåshud när jag läste dessa berättelser… De är så vackra, så annorlunda och en sån härlig påminnelse om vad och hur en förlossning faktiskt kan vara, långt ifrån det västerländska medicinska synsätt som idag råder i vårt samhälle.

Boken ändrade kanske inte min åsikt i ämnet hemförlossning, jag är mycket mer Ina May i tanken än något annat. Däremot så upplever jag att boken utgör en enastående motpol till den rädsla och hysteri kring förlossningar som media matar oss med, och för mig behövs en sådan.

18 reaktioner på ”Day 26: A book that changed your opinion about something

  1. ja nu är det nära alltså 🙂 går bara här och väntar, det är galet ! men den kommer väl säkert att hålla sig där inne ett tag till bara för det 😉

  2. Jag var faktiskt lite inne på hemförlossning men jag har ett hjärtproblem som inte är så jätteallvarligt numer men det gör att jag inte får föda hemma. Eller i vatten som jag också tänkte. Men sen hamnade jag ju på operationsbordet ändå.
    Vågar inte läsa sådana där böcker..är ju lite harig av mig när det gäller bilder och berättelser om operationer.. men när det är dags för nr 2 så kanske jag får läsa den då då. Precis innan. 😉

  3. Tack snälla för din fina kommentar!

    Jag skulle aldrig våga mig på en hemma-förlossning men jag beundrar de som vågar. Själv vill jag ha säkerhet omkring mig och jag upplever inte att en hemmaförlossning skulle vara lika säker som en på sjukhus. Måste vara superkul att läsa den iaf!

    • å! avis på tavlan… 🙂 och visst ÄR det mysigt att säga ”min man”, jag tycker att det känns lite som att leka vuxen när jag säger det, men det är väldans trevligt 🙂

Kommentera

