Ordfascism på upphällningen

Jag är vanligtvis en ordfascist av stora mått, åtminstone när det gäller det talade språket. I ärlighetens namn har jag glömt allt vad grammatiska regler heter. Ackusativ, optativ, kasus? Har ingen aning om vad dessa termer innebär, och be mig för guds skull inte förklara vad imperfekt är. Så mycket kan jag erkänna. Men när det kommer till det talade språket, ja då är jag gärna där med mina pekpinnar.

Denna fantastiska, och av omgivningen inte alltid så uppskattade, kvalitet har jag ärvt av min mor, El Ordfascist Grande. Som hennes sambo uttrycker det: Man kan inte sätta ett kommatecken fel utan att få en åthutning! Men… nu börjar det gå utför med Moas ordpeteri. Häromdagen kom sjuåringen och sa: Jag skarde mig på fingret! Lite viktigpetteraktigt utbrast jag: Det heter faktiskt skärde! Tomas flikade in: Eeh, det heter väl skar?

Klart att det heter skar. Perplex satt jag kvar och begrundade den fatala språkfadäs jag just gjort. Finner ingen annan förklaring än gravidkola i hjärnan. Får skylla på det. Bör nog även allvarligt överväga att köpa mig en bok om grammatiska regler.

14 reaktioner på ”Ordfascism på upphällningen

  1. Haha just skärde och skar är något som ofta kommer på tal här hemma. Min sambo gillar att säga skärde, och han lär sig aaaaldrig att det heter SKAR. Påpekar det varje gång, men det verkar aldrig gå in i skallen på han. 😉

  2. Hahah så sjukt kul!!

    Tack så mycket, kände att jag ansträngde mig som attan!;)
    Jo, kanske är det vatten kvar. Jag känner mig fortfarande svullen i benen och får märken av sockarna. Hoppas bara att det försvinner till slut!

  3. Själv har jag blivit världens sämst vad det gäller både skrift & talspråk. Svenska, norska eller svorska…. Hjärnan har ständigt konflikt. Önskar ibland att det pratade japanska här. Hade varit lite lättare att hålla reda på språken då 😉

  4. Oh du milde vad jag känner igen mig! Vad ÄR det där lixom? JAG är en extrem språkfascist och, inte för att skryta, men just språk, stavning, grammatik är nåt som jag faktiskt är ganska bra på.

    Trodde jag. Det blir inte bättre när du ska amma det kan jag säga! Jag har blivit dyslektiker av rang. Jag är allergisk mot särskrivningar men nu har jag helt tappat greppet om vilka ord som hänger ihop och vilka som inte gör det, jag har afasi och tappar bort ord och jag kan inte för mitt liv komma på korrekta böjningar av ord. Det senaste jag har fastnat på är växa. Heter det ”har växt” eller ”har vuxit”??

    Detta är lite ett prestigeområde för mig, men jag har insett att jag har fått abdikera från språkpolisens tron. åtminstone tillfälligt inbillar jag mig.

  5. Haha, jag är också ordmärkare men även jag har gravidkola i huvudet. Det märker jag inte minst på jobbet…

    Wow, jag är jätteimpad av att du ställer upp på film. Jag skulle gärna föda hemma men det blir nog bb i alla fall för min del. Nästa barn kanske… 🙂

  6. Jag älskar grammatiska termer. Förmodligen för att jag inte kan mycket annat. 😉 Och lite språkfascist är jag nog också. Även om jag själv säger fel ibland. Ops.

Kommentera

