Magen vecka 34+0

Magen vecka 34+0

Ny vecka framför mig. Jag tycker då inte att magen ser särskilt liten ut men tydligen är den ju det enligt SF-mätningarna. Eller, snarare så har ju magen planat ut mot sin egen kurva, måttet ligger ju fortfarande inom normalgränserna. Men nästa vecka då, förhoppningsvis, blir det ett tillväxtultraljud. Nu när det är bestämt så vill jag ju bara ha det gjort… När det gäller vikten så står det här att man till denna vecka kan ha ökat mellan 11-13 kilo, så mina 6 kilo ligger ju under det. Jag hoppas att det är det som påverkar SF-måttet och att bebis är alldeles normalstor där inne. Jag gick ju ner massor i början av graviditeten på grund av att jag mådde så illa, så med återställningen från viktnedgången har jag säkert gått upp mycket mer än 6 kilo. Får se nästa vecka då hur Caesar har det där inne.

På lilypie-mätaren här bredvid har bebisen precis vänt sig med huvudet nedåt, men Caesar har ju faktiskt varit exemplarisk och legat så i en månad redan. Döktig bebis, stanna så.

Detta händer med bebis kommande vecka:

Det är viktigt att äta mycket järnrik kost under de sista tre månaderna. Barnet tar upp detta viktiga mineral från din kropp för att bygga upp ett järnförråd i sin egen kropp, framför allt i form av röda blodkroppar. Detta sker till största delen under den sista månaden före förlossningen.
Den idealiska positionen för barnet vid förlossningen är i huvudändläge, det vill säga med huvudet nedåt. Förlossningen går smidigt när barnets huvud, den största kroppsdelen, kommer först ut ur livmoderhalsen. Vid omkring 3 till 4 procent av alla födslar har barnet inte intagit denna position efter 35 veckor. Om något annat än huvudet kommer ut först kallas förlossningen för sätesbjudning. Trots det trånga utrymmet i din livmoder kan barnet häpnadsväckande nog fortfarande vända sig flera gånger om innan det är dags för förlossning.
Ditt barns armar och ben blir allt knubbigare allt eftersom det ökar i vikt. I slutet av den här veckan väger det omkring 2,5 kilo och är cirka 43 till 47 cm långt.

Bebisen vecka 34

34 reaktioner på ”Magen vecka 34+0

  1. Å, du är så snygg. Jag är 28+0 idag och har redan gått upp 14 kilo. Blev lite nojig först men sen insåg jag att det är lite svårt att påverka. Vad skönt att veta hur bebisen ligger, jag har ingen aning om vad det är som känns lite här och där.

Kommentera

