Hemförlossningspryttlar

Hemförlossningsbarnmorskorna har sagt att jag inte behöver köpa något annat än bindor, men jag har ändå bunkrat upp med lite grejer som jag tycker kan vara användbara när det är dags…

  • Saccosäck: eftersom jag jobbat på förlossningen vet jag hur uppskattade saccosäckar brukar vara av födande kvinnor. Går att forma på alla möjliga sätt och är bra för att kunna hänga över och ligga i. Fyndad på Blocket (älska Blocket!).
  • Halkskyddsmatta till badkaret: jag hoppas kunna ligga en hel del i badet under förlossningen. Varmt vatten är ju oerhört bra som smärtlindning, och vid en hemförlossning då en så naturlig födsel som möjlig eftersträvas är det en bra metod att ta till. Mattan är för att jag ska kunna ligga lite stadigare i badkaret och inte halka runt som en ål under värkarna.
  • Täckplast: för att… tja, en förlossning tenderar att vara lite guckig helt enkelt.

26 reaktioner på ”Hemförlossningspryttlar

  1. åh aj, saccosäck använde jag vid 1:a förlossnignen! Så skönt!
    Hoppas det kommer bra! Kommer du ha en bm hemma hos dig då? hur funkar det?

  2. Hua, att du vågar! 🙂 Hur funkar det rent praktiskt, har du en BM och en läkare på stand by som du ringer när det drar igång?

  3. Åhh va häftigt, ska du föda hemma? Jag vet inte om jag hade vågat det. Men eftersom att du är BM själv så vet du ju vad du ska göra! Cooolt!
    Kram K

  4. Jag tycker det är rätt fränt att du ska föda hemma. Ska bli jätte intressant att höra sen hur allt gick osv med förlossningen. Tror du att ditt beslut att föda hemma varit lättare att ta i och med ditt yrke? Eller är det ngt du alltid känt att du velat göra?

  5. Jag såg ett program på TV där man fick följa en kvinna som valde att föda hemma, och hon låg i en stor blå pool. Och jag måste erkänna att det såg riktigt bekvämt ut. Skönare än att ligga på en hård säng!

  6. Det är så himla spännande med dig hemförlossning!
    Är det för att du jobbat på förlossning/BB som du känner dig trygg med att föda hemma? Tänker att det nog inte är många förstföderskor som skulle våga föda hemma? (Fast det är bara min egen förutfattade mening..)
    Jag tycker du är så GRYM!

  7. Åh, jag hann inte med någon sackosäck eller bad… Duschade gjorde jag en kvart, sen gjorde det för ont. Hann få lite lustgas innan jag var öppen helt sen var det bara att krysta!

    Tycker det ska bli så spännande att läsa om hemförlossningen!!

  8. Jag tycker det är så modigt och härligt att du vågar föda hemma. Jag har tänkt på det förut men vet inte om jag kommer våga när det blir min tur.

  9. Oj, ska du föda hemma? 🙂 Häftigt!

    sv: ja tänk vilken omtänksam karl man har som tänker på mig mitt i allting. 🙂 Jag hade glömt bort att jag sagt att jag ville ha en sån. Och tur är väl det att vi har ett stort hus 😛

  10. Du är sjukt cool !
    Jag tycker det är så spännande & följa dig här !
    LYCKA TILL när det är dax !
    Vi är många här på jobbet som hejjar på dig 😉
    STOR KRAM

  11. Oj va häftigt. Säger som dom andra, du är så modig och jag längtar efter att få läsa om hur allt gått. Åh vilken underbart jobb du har som får vara med om livetsfödelse varje dag!!:) Ett stort lycka till

  12. sv: ja det är verkligen svårt, man har fantiserat om prylen där inne så länge och sen när hon väl är framme så är det en helt annan pryl än den man har fantiserat om 🙂

    Coolt att du ska föda hemma! Jag funderade på det, men vågade inte riktigt.. kanske får bli med nästa. Eller nästa 😉

  13. Du är modig! Hur kommer det sig att du bestämt dig för hemförlossning? Något sådant skulle jag också kunna tänka mig.. Gud så skönt att vara hemma. Speciellt eftersom min sambo har lite sjukhusskräck och förlossningen med Minna beskrev han som en näradöden-upplevelse och bland det värsta han varit med om. Vi åkte hem dagen efter att Minna föddes dels för att han inte pallade vara kvar på sjukhuset!

  14. oj, ska du föda hemma ? det visste jag inte 🙂 shit vad spännande ! Men du som har jobbat på förlossningen har ju stora fördelar. Själv hade jag nog aldrig någonsin vågat, så all cred till dig som är så modig !

  15. Wow vad häftigt med hemmafödsel! Nu är det inte långt till han tittar ut, kul!

    Du måste skriva lite mer om ditt jobb någon gång. Barnmorska måste vara ett fantastisk jobb!!

  16. Ping: Frågor kring hemförlossningen |

Kommentera

