Matplanen

Igår träffade jag min BVC-sköterska för att diskutera Henrys mat. Jag har ju läst allt jag kommit över om hur man ska lägga upp maten för en halvårsbebis, men har liksom inte hittat några exakta råd. Såväl broschyrer från Livsmedelsverket samt diverse sidor på nätet är förvånansvärt luddiga när det gäller detta. Kanske vill de hålla BVC-tanterna med jobb? Hursomhelst kändes det bäst att bolla lite direkt med en riktig person, så det gjorde jag.

Nu har jag alltså en plan. Henry har ju senaste månaden bara ätit smakportioner och ersättning, och ersättningen ska alltså fasas ut nu. Från att han ätit ca 7-8 mål ersättning om dagen ska han nu ner till ett på dagtid, plus det han äter på natten. Schemat vi lade upp ser ut så här:

Frukost: Välling
Mellanmål: BabySemp 2
Lunch: Mat, det vill säga någon grönsak/rotfrukt + någon proteinkälla
Mellanmål: Gröt
Kvällsmål: Välling
På natten: Henry äter fortfarande tre gånger per natt, och så länge han fortsätter med det är det BabySemp 1 som gäller då.

BVC-damen trodde dock att nattmålen kommer att glesas ut och försvinna i och med denna nya diet. För övrigt tyckte hon att läkarens kommentar häromdagen om Henrys vikt var helt överdriven. Hon menade att eftersom längd och vikt följts åt hela tiden så var det fullt normalt. Jag var ju inte direkt orolig, men det sätter ju helt klart igång tankar när en läkare säger som han gjorde.

Jag kommer i största möjliga mån att göra vällingen, gröten och barnmaten själv. Dessa produkter när de köps färdiga innehåller förvånansvärt mycket skräp när man läser på innehållsförteckningarna. Till exempel palmolja (både miljödåligt och dåligt för kroppen) samt maltodextrin (ett sötningsmedel). Visst, Henry är till stor del uppfödd på ersättning som ju är fabriksproducerad, men nu när jag har chansen att införa lite nyttigare och mer tillsatsfria livsmedel så tänker jag göra det. För den som bor i Stockholm kan jag för övrigt verkligen rekommendera Råsmarts kurser där du lär sig att göra näringsrik och nyttig barnmat.

12 reaktioner på ”Matplanen

  1. Ta inte åt dig av läkarens kommentarer, det där ordnar ju oftast upp sig när det börjar bli lite mer rörliga och som din BVC-sköterska säger, börjar äta mer fast föda. Bra att du har som ambition att göra maten själv, helt klart mer ekonomiskt och dessutom godare, om man frågar min dotter i alla fall. Dock så tycker jag det är konstigt att du är så tveksam till fabrikstillverkad gröt och välling. Vad jag vet så rekommenderas det att man inte gör egen gröt och välling mer än enstaka tillfällen, då just det fabrikstillverkade är fullmatad med sådant som barnen kan ha svårt att få in sig annat, som vitaminer och järn. Men givetvis ska man göra det som man trivs bäst med, så länge med ser till att de får i sig allt de behöver för att må bra.

    Och angående ditt osäkerhet till hur du ska göra med maten. Det går över=), Min dotter är snart 11 månader och jag var i början också irriterad över att det inte fanns färdiga matscheman man kunde följa. Men nu när vi gjort det här med ”vanlig” mat ett tag kan jag konstatera det det bästa för familjen är det bästa för barnet. Det vill säga, gör inte så stor sak av del hela, utan servera det ni själva äter. Givetvis utan salt (och sådant man inte ska ge barn enligt livsmedelsverket) och i rätt konsistens. Det behöver inte vara svårare än så=)

    • vi får se hur det utvecklar sig med matplanen, just nu kändes det bara skönt att få lite struktur på det hela 🙂 det går att göra välling och gröt med näringsämnen som barnet behöver, och med tanke på att det totalt sett blir en varierad kost så tror jag inte att det är några problem. tror nog att vi kommer att fasa ut vällingen och/eller gröten till förmån för mer riktig ”mat” så fort henry börjar öka på matmängderna lite grann. ibland kommer jag att köra på burkmat och liknande av praktiska skäl, men det är faktiskt lite skrämmande ibland att läsa på innehållsförteckningarna…

  2. Vad kul att läsa! Även om Doris bara är 4,5 månader så funderar man ju mycket på det där med maten. Vad roligt att se er matplan! Igår fick Hon smaka på hemmakokt potatis-och morotspure. Men vi har köpt den första gröten för vad jag förstår är det svårt att få till det själv med järnberikandet. den har vi inte testat än. 🙂
    För visst vill man påverka vad de stoppar i sig om man kan göra det på ett enkelt sätt. Jag testade med en uppblött yttepytteliten ruta smörgåsrån förut men den gav henne kväljningar bara hon fick den på tungan. Man kan ju smula också, har jag hört. Mycket tankar kring mat blir det. :))

    Nu hittade jag Appen.tack! Jag är faktiskt mest ute efter viktkurvan för när vi är på BVC slänger jag bara ett hastigt öga på den. Har försökt fylla i manuellt i boken man får men det blir ju inte så exakt. Hade någon liknande app när hon var nyfödd och jag hade panik för att jag inte hade någon tidsuppfattning men det blev lite overkill, som du sa. Där fanns det dock ingen kurva.

    Lycka till med den nya matplanen och ha en trevlig helg!

  3. Lägg gärna ut recepten på hur du gör din egen barnmat, välling och gröt sen. Det skulle vara mycket intressant för mig som gärna vill göra eget till min son Gillis.

  4. Jag tyckte också att det lät helknasigt att en läkare sa så där. Vadtusan, det är en liten bebis på ett halvår vi pratar om. De äter väl när de är hungriga och hellre att han ligger i överkant på kurvan så han har lite att ta av om han skulle blir sjuk eller så. Så har iaf jag resonerat kring Kajsa som också legat på övre kurvan (dock följt sin kurva fint eftersom hon var stor när hon föddes) det var himla skönt nu när hon var så så sjuk som hon var och vägrade äta på en vecka.
    Om du har något bra recept på välling får du jättegärna dela med dig. Vi kör på köpes, men vill gärna göra egen. Testade en gång, men den smakade rumpa enligt både mig och Kajsa. =)

  5. Nä, det där med maten är inte helt lätt alltså. Vi har ju tagit det ganska lugnt med maten eftersom Elly fortfarande är mest intresserad av amningen, resten går lite upp och ner. Idag åt hon t ex bra av frukostgröten, lunchen och kvällsvällingen, men imorgon kanske det bara blir några teskedar sammanlagt.

    Jag har också tänkt på det där med gröt och välling; helst skulle jag vilja ge Elly vanlig havregrynsgröt, men det går ju tydligen inte då den inte är järnberikad. Men ärligt talat, de där pulvrena känns ju inte helt bra att ge ungen! Och jag måste erkänna att jag hade inte ens tänkt tanken att att man kan göra egen välling och gröt, så du får gärna berätta mer!

  6. Jomen, vem gillar inte julmusik?! Det är det bästa jag vet, julen är det bästa jag vet och det tycker jag absolut att du ska. Junie ska få bombaderas med mysdecember vart år 🙂

    Schysst med recepten, jag har funderat länge på att göra egen gröt till Junie men nu är hon ju så stor så hon kan väl säkert käka gröt ändå själv förresten… Fast hon får NAN på morgonen fortfarande fast att jag egentligen inte vill använda Nestlés produkter men ibland blir det inte som man tänkt sig.. 😉 KRAM!

    • nä det blir inte alltid som man tänkt sig. jag har till exempel helt gått emot mina principer vad det gäller nappanvändning, men nu är det som det är och vi har ett litet nappfreak här hemma… 🙂

Kommentera

