Henry och den förlegade kvinnosynen

Jag och Henry leker med Lego som han övertagit av sina storebröder. Det finns en tjejfigur och några killfigurer.

Henry: ”De här är hjältar, de kan flyga! (syftar på killfigurerna). Hon måste sitta här, hon kan inte flyga” (syftar såklart på tjejfiguren).

Jag: (bestämmer mig för att fiska lite) ”Vilka är det som blir hjältar då?”

”Det är pojkar, bara pojkar kan bli hjältar”.

”Men flickorna då, de kan ju också bli hjältar!”

”Nä, de kan bara ta hand om bebisar”.

Say what?! Mitt barns syn på könsroller är som direkt tagen från 1950-talet. Lord knows var han får det från, inte är det hemifrån i alla fall. Jag har märkt mer och mer att han kommer med den här typen av kommentarer, och jag gillar det INTE!

Inte kan väl dagispersonalen inpränta sån här smörja i de små? Det känns ju som att på dagis leker, pysslar, äter och sover han, hur går det att klämma in stereotypa könsrollsvärderingar i det? Min enda gissning är då att de andra dagisbarnens föräldrar lärt dem sånt här dravel och att Henry i sin tur snappat upp det från dem?

Jag vet inte var det kommer från, men det gör mig ledsen. Jag måste komma på någon strategi för att vara en motpol till den här idiotin, men att bara prata med honom om det verkar ju inte hjälpa. Tips mottages gärna!

9 reaktioner på ”Henry och den förlegade kvinnosynen

  1. Så himla trist! Tror du det är de andra barnen på förskolan? Kan du kanske leka med honom och smyga in lite kvinnliga superhjältar? Eller tjejer som på andra sätt gör sånt som inte har med bäbisar att göra?fast jag fattar frustrationen här, eftersom det ändå är kompisarna som påverkar mer nu när de börjar bli större. Så jäkla svårt. En kan ju liksom inte heller bara låta barnen leka med ”genusgodkända” kompisar heller…

    • Jag har ingen aning om var det kommer från, men det är det enda jag kan tänka mig. Dagispersonalen verkar inte alls vara dåna. Jag sitter i samrådsgruppen på dagis, får ta upp det här med genustänk där känner jag!

  2. Wilbur säger att jag är en superhjälte som kan allt och har en rosa t-shirt med puffaxlar och glittertryck som han gladeligen använder men en gul t-shirt med serietryck är en tjejtröja? 🙂

  3. Verkar inte troligt att personalen säger sånt iallafall, då har han nog hört det av andra barn. Ta upp det på förskolan så de kan hålla koll och jobba med det där med. Låna böcker på bibblan, personalen där hjälper säkert gärna till 🙂 (med böcker som visar driftiga tjejer likväl som killar).

    Kram Mira (mirandalux)

    • Ja jag ska absolut ta upp det! Har också hört från andra med barn i samma ålder att detta typ av tänk är vanligt i treårsåldern då barn förstår att det är skillnad på ”hon” och ”han”. Hoppas det är en fas som går över 🙂 Kram

  4. Ja kul är det inte när det ploppar ut sådana där värderingar som man verkligen försöker motverka. Tror inte att det är en enskild faktor, men tänker man efter, hur många barnböcker, leksaker, etc, finns det till exempel med superhjältetjejer? Hur många brandmän, poliser (eller andra typ ”hjälteliknande”) har de små sett på nyhetsinslag på tv tillexempel som är kvinnor? Hur många reklamannonser där tjejerna är de starka, agerande? Det blir bättre, visst blir det det, men jädrars vad låååångsamt det går tänker jag alltsomoftast. Det är bland annat därför som det var superviktigt för mig att huvudpersonen i min bok, Malte skulle vara den mer sårbara medan hans bästis Märta är den starka, orädda (på en sida finns till exempel en stor bild av Märta i superhjältekläder, som liksom är den inre bild som Malte har av Märta). För berättelser om känsliga, rädda killar som mer handlar om relationer och känslor och vardag istället för äventyr ute i stora världen är minst lika ovanliga som superhjältetjejer i barnlitteraturen, det är i alla fall min erfarenhet som bokälskande pojkmamma.

  5. Ping: Uppdrag: omprogrammera barnet | Killmamman

Kommentera

