Bills namngivning

I lördags hade vi namngivningsfest för Bill. Oturligt nog var det full storm på gång, fast som tur är var det  varmt och soligt åtminstone. Vi bestämde oss trots blåsten för att ha ceremonin ute i trädgården som tänkt, att klämma in alla i huset hade blivit liite trångt. Det var tur att vi hade lånat mikrofon och högtalare, annars hade nog gästerna inte hört något av det som sades/spelades under namngivningen för all blåst. Det var lite svårt att dekorera trädgården bara, alla ballonger jag hängde upp flög iväg och försvann spårlöst, så det vara bara att strunta i dekorationsbiten utomhus.

IMG_1247

Det skulle stå Bill men ett L exploderade så det blev… Bil🙂

Jag hade tänkt prata lite mer i början av ceremonin än vad jag gjorde, men det hade varit så stressigt innan och jag hade inte riktigt hunnit förbereda mig. I och med orkanen ville vi också hålla det hela så kort som möjligt, Bill tyckte inte att det var någon höjdare att vara ute när det blåste så. Det blev därför bara en kort presentation av Bill och hans namn.

20140616-094354-35034454.jpg

Programmet

Därefter sade Bills fadder Joe några ord, varpå hans andra fadder Karin läste en vacker dikt som hon skrivit själv. Sedan höll Bills mormor ett litet tal. Sist men inte minst spelade vår inhyrda musiker Ken en långsam och finstämd version av Ted Gärdestads ”Ge en sol”. Våra musikerplaner hade ganska kort inpå namngivningen fallit igenom så jag hade bara ett par dagar på mig att hitta en ny musiker. Tack och lov för sociala medier där jag lyckades ragga upp denna jättetrevliga kille som åkte tvärs över stan för att förgylla vår dag. Det hade varit tråkigt med en namngivning utan levande musik.

Bills mormor håller tal

Bills mormor håller tal

Bill var lugn och nöjd under hela ceremonin vilket jag är tacksam för! Efter namngivningen bjöd vi på vit chokladmoussetårta (köpt) och citroncupcakes, chokladcakepops och strawberry chocolate chip cookies som jag bakat. Som vanligt hade jag grovt överskattat hur mycket gästerna skulle äta och har därför nu en frys full med bakat…

Cupcakesen blev långt ifrån perfekta men ett helt ok första försök

Cupcakesen blev långt ifrån perfekta men ett helt ok första försök

Cakepop mania!

Cakepop mania!

Nere i trädgården blåste det inte fullt lika mycket så gästerna kunde sitta på picknickfiltar och fika, skönt att solen värmde i alla fall!

Jag ville ha med något roligt inslag och hade därför anordnat en ”fotoautomat” (photo booth) där gästerna fick gå och fota sig med en ”Bill på pinne”, antingen själva eller tillsammans med någon/några andra innanför en ram som jag hängt upp på en klädställning. En kamera stod uppställd på stativ så det var bara att ta med sig en medhjälpare för att trycka på avtryckaren och voilà så har vi fått en annorlunda och rolig gästbok över vilka som kom på namngivningen!

20140615-221335-80015737.jpg

Bills mormor poserar i ”fotoautomaten”

Med tanke på att Bill är fjärde barnet i familjen så har vi både ett ton leksaker och massor med kläder som han kommer få ärva. Vi hade därför på inbjudan bett att gästerna skulle skänka en slant till UNICEF, Rädda barnen eller Läkarmissionen istället för att köpa en present och det var det många som gjorde. Bill fick även några andra presenter, däribland ett äppelträd (!), en jordglob och en cool mjukisgorilla.

Bill fick ett äppelträd!

Bill fick ett äppelträd!

Och en göllig gorilla

Och en göllig gorilla

Det blev en fin och lyckad dag, om än något stressig och lite improviserad. Poängen för oss att ha en namngivning var främst att samla nära och kära för att välkomna Bill på ett avslappnat och informellt sätt, och det tycker jag att vi lyckades med. Nu är han alltså officiellt välkomnad till världen min lilla plutt!

Pusskalas!

Pusskalas!

8 reaktioner på ”Bills namngivning

  1. Wow, du är så driftig och ordnar så fint! Kul idé med photobooth🙂 Jättefint alltihop!
    Lite kul att båda våra mammor heter Suzanne med z i också!
    kram

  2. Vilket fint kalas ni verkar ha haft! Den där idéen med ramen och bilden var ju tiptop, den hade jag snott rakt av ifall det inte hade varit så att är färdig med bebisar och därmed namngivningskalas!

  3. Hej! Fin inspiration till namngivning på din blogg! Undrar var du beställt de fina ”flaggorna/vimplarna” med Bills ansikte i cupcakesen, eller kanske har du printat själv? Den typen av dekorationstips (specifika för namngivningsceremoni eller kalas) tycker jag även skulle platsa på namngivning.nu.
    Tack på förhand!
    Emma

Kommentera

