Med vemodigt hjärta

Är på familjens lantställe utanför Mariefred. Inte för sista gången, men en av de sista. Bäst-före-datumet är inte spikat, men jag tror inte det kommer inte dröja länge innan det är dags att säga adjö. Känslor av vemod bubblar inom mig. Jag känner sån otrolig kärlek till den här platsen. Det var här jag spenderade min barndoms evighetslånga sommarlov, och det känns som att det var här jag växte upp, inte mitt inne i Stockholmssmeten där jag ju egentligen spenderade merparten av barndomsåren. För här på Hästnäs stod tiden still, här var varje ögonblick magiskt.

Jag går runt på gården och låter minnena komma tillbaka. Jag minns hur jag fångade min första och enda fisk ute i en eka i viken. Jag minns hur jag övernattade på höskullen med ett par kompisar men att vi var för skrajsna för att sova där hela natten och fick gå in och lägga oss istället. Jag minns hur jag när jag var 5 år gammal fick välja ut en av ungarna som katten Missan som bodde i ladan hade fått. Min älskade Tufsen som kom att finnas i mitt liv i 17 år. Jag minns kanotutflykterna med medhavd matsäck till Hallonholmen.

Så många minnen, så många fina minnen. Hästnäs är min barndom. Men, numera är det inte detsamma. Det är igenvuxet och igengrott. Tiden, orken och kraften finns helt enkelt inte att hålla efter det hela. Mormor och morfar har hjälp av en trädgårdsmästare men det räcker inte riktigt till. Det har blivit för stort, för otympligt.

Fånigt kanske, men jag har nära till tårarna hela tiden när jag är här, för jag saknar stället i förväg och sörjer lite att det inte är som förut. Men sånt är livet, saker och ting förändras och det är väl dags att gå vidare. Men, Hästnäs kommer för alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

20140718-215755-79075109.jpg

20140718-215959-79199863.jpg

20140718-221650-80210099.jpg

2 reaktioner på ”Med vemodigt hjärta

Kommentera

