Värme- och sjukmisär

Som de allra flesta har vi blivit däckade och lamslagna av värmen. Viruset som Henry och Bill dragit på sig växer och frodas i värmen och idag fick vi åka in till barnakuten så att de kunde få hjälp med inhalationer och kortison. Tillfällig lindring, ack så kortvarig. Henry kräks i samband med varje hostattack, det vill säga ett par gånger i timmen. Han tappar mer och mer orken och det gör ont i hjärtat att se. Bill har också fått samma hosta och tappar andan när han får hostattacker så man måste lyfta upp honom i upprätt läge. Han kräks också ibland i samband med hostan men inte lika ofta som Henry. Däremot har han jättesvårt att komma till ro på grund av värmen. Vanligtvis somnar han för natten klockan 18, och nu är han istället fortfarande vaken (klockan 22). Jättetrött, men kan inte komma till ro.

Som tur är har Tomas äntligen kommit hem från resan så att jag slipper vara själv med detta. Det har varit hemskt att inte kunna dela och ventilera sin oro för barnen eller få avlastning med logistiken kring att ha hand om två sjuka barn. Rädslan har hela tiden funnits där, tänk om jag måste åka in akut, hur löser jag det med två barn, all packning som behövs etc? Har haft en ”nödväska” packad att rycka med mig om vi hade behövt åka under de dagar jag var själv, men ändå. Min mamma var hos oss ett dygn också och det kändes tryggt men resten av tiden har det varit hemskt.  Henry har förkylningsastma men så här dålig har han aldrig varit förut, och det känns så oerhört skört att ha en fyramånaders som också är så pass krasslig. Önskar bara att denna mardröm ska gå över fort, fort, fort.

6 reaktioner på ”Värme- och sjukmisär

  1. Usch vad jobbigt!!😦
    Men jag måste fråga: hur får man en bebis att somna för natten kl 18?? Nikki är lätt vaken till 22-23 och tar sina korta tupplurar på kvällen, samma som på dagen. Hon sover typ 30 min åt gången, vaken runt en timme och så är det hela dagarna. Har ni alltså fått rutiner redan? Hur gammal är han?

    • Ja det har verkligen varit otroligt jobbigt, dock på väg att vända nu…

      Jag vet inte hur man gör, det är hans egen ”klocka”som är inställd på det🙂 Henry brukade också somna ca 22-23 så jag förväntade mig det med Bill det också. De första fyra veckorna med honom var skrikfest flera timmar varje kväll för att han var så övertrött tills vi fattade att han behövde gå och lägga sig mycket tidigare. Så började vi lägga honom kl 20, sen 19. Till slut landade vi på kl 18 ungefär då han var 6 veckor gammal. Nu är han 4,5 månad. Sen vaknar han ju dock kl 05 för det mesta (plus ett par mål/natt) men det är inte så mycket att göra åt, hellre det än allt skrikande på kvällarna! Vi har fått in en bra rutin med bad varje kväll ca 17.45 och sedan sova i sängen kl 18. På dagarna har han oftast två lite längre sovperioder eller tre lite kortare. Han är alltid vaken från kl 15 till läggdags.

Kommentera

