Humörsvängningar, sniglar och jordgubbar

Dagen började som de flesta dagar gör nuförtiden, nämligen med ett ilskeutbrott av unge herr H. Han har ju alltid haft ett ordentligt humör, men just nu går hans humör på steroider och löper amok. Gärna redan från stunden han vaknar. Häromdagen var han APSUR i typ en timme för att han när han vaknade insåg att det inte var julafton. Den dagen fortsatte sedan med ett vansinnesutbrott komplett med hulkgråt, hyperventilering och gallskrik (också i typ en timme) pga att hans pappa hade dragit ner dragkedjan på hans tröja utan att fråga först. Rimligheten.

Idag vet jag inte vad morgonutbrottet gällde, allt börjar flyta ihop, men att behöva börja varje dag i sådan emotionell uppförsbacke är tufft för samtliga i familjen. Dessutom har han börjat slåss när han blir arg (framförallt är det mig han slår) och jag vet ärligt talat inte hur jag ska hantera det på bästa sätt. Jag har talat om klart och tydligt att det inte är okej att slå mig eller någon annan, och gör han det åker han direkt in på sitt rum och får stanna där tills han sagt förlåt (vanligtvis sker det ganska snabbt, inom någon minut). Men, något säger mig att detta inte är det mest upplysta sättet att hantera detta på, det finns säkert någon bättre metod.

Henry är ledig från dagis på fredagar och planen var idag att bege oss till en annan öppen förskola än den vi brukar besöka. För lite omväxlings skull. Efter att först ha åkt till fel ställe (vi har varit där en gång förut och jag visste inte att förskolan hade flyttat) promenerade vi till rätt ställe, bara för att upptäcka att de hade stängt just idag. Henry blev såklart grymt besviken men vi halvräddade det hela genom att gå till en ny park vi inte varit i förut. Där fick mitt stackars barn äta kall spaghetti med händerna eftersom jag ju varken hade någonstans att värma den medhavda maten eller några bestick att äta den med (skulle ju ha ordnat detta på ÖF). Han var dock lika glad för det, tills han provade gungorna som var av en modell han inte var van vid, och enligt honom grymt obekväma. Raskt dubbades parken till DEN JÄTTEDÅLIGA PARKEN och vi gick hem.

Eftermiddagen gick något bättre efter att Henry sovit som klubbad i 3 (!) timmar (det gick verkligen inte att väcka honom). Sedan ville han pyssla lite och vi påbörjade ett halsband med pärlorna jag köpte på TGR igår. Efter middagen gick vi ut i trädgården på snigeljakt (vi hittade 36 sniglar) och jordgubbsplockning i vårt lilla jordgubbsland. En ganska fin avslutning på en till en början kaosartad dag.

20140829-211727-76647618.jpg

Snigelsamling på gång

20140829-211727-76647227.jpg

Egenodlade jordgubbar är mumsiga minsann

 

6 reaktioner på ”Humörsvängningar, sniglar och jordgubbar

  1. Åh. Jag förstår frustrationen:/ tur att dagen avslutades bra iaf🙂 jag gillar nya headern och designen du. Och jodå, dina kommentarer kommer med. Ibland dubbelt😉 jag är ju ingen frekvent blogger så jag ser dem senare men kanske det snart blir ändring på det. Hoppas idag blir en bättre dag.🙂

    • Så bra att mina kommentarer kommer med, det står ibland att kommentaren inväntar granskning, ibland ingenting och ibland försvinner allt så det är inte lätt att veta🙂

  2. Mmmm vet precis hur du har det… Kämpa!!! Kämpa ja det gör vi oxå här hemma hela tiden med vår lilla 4 åring som haft trots i typ 2 år… Skitjobbigt och de påfrestar hela familjen…
    Kram K❤️❤️❤️

  3. GUD så skönt att höra att fler har treåringar med enorma humörsvängningar! Trodde typ det var nåt fel på C… det där med dragkedjan är precis en sån sak han kan bryta ihop över. Direkt nånting inte blir som han tänkt är det som att världen går under, skriken och gråten alltså… vet inte hur jag ska bemöta det!

Kommentera

